Tuntikuvaukset

Joogaharjoitukset voidaan jakaa yang- ja yin-tyylin harjoituksiin, jolloin yang-harjoitus on dynaamisempaa ja aktiivista ja yin-harjoitus passiivista, hyvin lempeää. Molempia tarvitaan tasapainon säilyttämiseksi. Joogaharjoituksesi voi toki olla vain yin tai yang, ja löydät vastaparin ja tasapainon elämääsi muilta osa-alueilta.

Yang-tyylin joogaharjoitus (hatha, astanga, flow, vinyasa) auttaa kehoa avautumaan ja vahvistumaan, vaikuttaen fyysisellä tasolla eniten lihaksistoomme. Harjoitus tuo yhteen mielen ja kehon, liikkeen ja hengityksen. Yang-harjoitus voi olla joko hyvinkin dynaaminen, kehoa vahvistava, tai lempeä ja hitaan tutkiskeleva. Asanoissa käytetään apuna lihaksia ja vahvistetaan niitä. Asanat ovat kestoltaan lyhyempiä kuin yinjoogassa.

Yin-harjoitus mahdollistaa fyysisellä tasolla keskittymisen syvempiin yin-kudoksiin, kuten ligamentteihin, jänteisiin ja sidekudoksiin. Mielen tasolla yinjoogaharjoitus opettaa meitä laskemaan irti, tyynnyttämään mieltä ja laskeutumaan siihen sisäiseen rauhan tilaan, joka meiltä jokaiselta löytyy syvältä sisältämme. Syvät, rauhalliset hengitykset rauhoittavat hermostoa ja antavat tilaa uusiutua. Yin-harjoituksessa lihasten annetaan rentoutua ja asanat ovat kestoltaan pitkiä, 2-10 min.

Valitsitpa minkä joogaharjoituksen tahansa, anna itsellesi tilaa pysähtyä kuulemaan hengitystäsi, kehoasi ja sisintäsi. Tee harjoitus oman kehosi ja tilasi ehdoilla, sellaisena kuin se tällä hetkellä on. Ei ole kiire, jooga on matka, nauti siitä.

 

Flow & yin 

Virtaavaa flow-joogaa, jossa liike ja hengitys yhdistyvät sulavasti toisiinsa. Harjoitus päättyy yinjoogan pitkäkestoisiin, lempeisiin asanoihin. Harjoitus sopii hyvin jo jonkin verran joogaharjoitusta tehneille, mutta myös aloittelijat ovat tervetulleita.

Hathajooga 

Teemme tunnilla sekä lempeämpiä että voimakkaampia asanaosioita, yhdistäen asanoita myös vahvistaviksi ja energisoiviksi liikesarjoiksi. Harjoitus yhdistää fyysistä ja lempeää joogaharjoitusta ja sopii hyvin jo jonkin verran joogaharjoitusta tehneille, mutta myös aloittelijat ovat tervetulleita.

Lempeä jooga

Harjoitus on lempeä ja rauhallinen hathajooga harjoitus, jossa osa asanoista yhdistetään flow-sarjoiksi. Harjoitus saattaa sisältää myös yinjoogan pitkiä asanoita. Tunnilla tehdään asanoita omaa kehoa kuunnellen ja pääasiassa istuen ja makuuasennossa. Harjoitus sopii hyvin aloittelijoille ja kaikenkuntoisille joogaajille.

Restoratiivinen jooga

Restoratiivinen jooga on rauhoittava harjoitus, joka tasapainottaa hermoston toimintaa ja sopii hyvin stressioireiden hoitoon sekä palauttavaksi harjoitukseksi. Asanoissa nivelet ja koko keho tuetaan apuvälineiden avulla ja harjoitus tehdään lämpimässä ja hämärässä huopia ja silmätyynyjä apuna käyttäen. Asanoissa viivytään 15-20 min kerrallaan.

Yinjooga

Yinjooga-harjoituksessa teemme pitkäkestoisia, erityisesti kehon syviä sidekudoksia venyttäviä asanoita. Asanoissa viivytään muutamasta minuutista aina viiteen minuuttiin kerrallaan. Harjoitus syvävenyttää, rauhoittaa hermostoa ja avaa kehon meridiaaneja eli energiakanavia lempeästi. Yinjoogaharjoitus tehdään lihakset mahdollisimman rentoina ja hiljalleen omia rajoja tunnustellen. Apuna harjoituksessa käytetään isoja tyynyjä (bolstereita), joogatiiliä sekä joogavöitä.

Harjoitus sopii lähes kaikille, jokainen tekee harjoituksen omaa kehoaan ja hengitystään kuunnellen ja omia rajojaan tunnustellen. Yinjooga harjoitusta ei kuitenkaan suositella raskauden viimeisellä kolmanneksella eikä heti synnytyksen jälkeen, etenkään mikäli et ole aiemmin tehnyt yinjoogaharjoitusta.
Yinjooga sopii loistavasti vastapainoksi voimakkaammalle joogaharjoitukselle sekä urheilijoille, nopeuttaen palautumista urheilusuorituksista.